۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵

بحران مالی برای اموات

تورم قیمت به آرامستان گرگان هم رسید/ نرخ ۲۰ برابری قبور اوقاف

تورم قیمت به آرامستان گرگان هم رسید/ نرخ ۲۰ برابری قبور اوقاف

گرگان- قیمت خرید قبر در نزدیکی آرامستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان افزایش یافته و به گفته مسئولان شهری، این رقم بین چهار تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، فائزه نوچمنی: قبض هایی با ارقام نجومی، اما این بار نه برای مدیران و مسئولان بلکه برای فروش قبرهایی که قیمت آن هر چند وقت یکبار بر سر زبان ها می افتد، مدتی به فراموشی سپرده می شود و دوباره با افزایش قیمت توجه همگان را به خود جلب می کند.

در نگاه اول وقتی چشمت به ارقام نجومی قبض های صادره از سوی مسئولان امامزاده ها می افتد باور نمی کنی که این مبلغ فقط برای خرید یک قبر آن هم به واسطه نزدیکی به حرم امامزادگان برای یک متوفی صادر شده باشد.

این ارقام در حالی هرساله افزایش پیدا می کند که بسیاری از آرامستان های استان از جمله شهر گرگان بر اساس مصوبه شهرداری دفن اموات در آن ها رایگان است و همراهان متوفی فقط مبلغ اندکی را بابت مراحل کارهای اداری انجام می دهد.

با گشتی در اینترنت و پیگیری میدانی موضوع دریافتیم که گویا گرانی خانه های این دنیا به خانه های آخرت هم رسیده است و این در حالی است که همه مردگان در یک آرامستان دفن می شوند. اما اینکه چرا بخش کوچکی از آرامستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان با قیمت های نجومی فروخته می شود سوالی است که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی سابق شهر گرگان در پاسخ به آن به خبرنگار مهر، گفت:  تعرفه قیمت قبرها در امامزاده عبدالله گرگان از چهار تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت است و دلیل این تفاوت در دوری و نزدیکی قبور به امامزاده است.

ابراهیم جرجانی با بیان اینکه اکنون حدود دو سال است که تعرفه های شهرداری برای دفن اموات در آرامستان گرگان تغییر نداشته است، افزود: آن دسته از امواتی که در بخش های دیگر امامزاده به غیر از نزدیکی حریم حرم دفن می شوند، طبق مصوبات شورا فقط هزینه شست و شو، کفن، دفن و قبرهای طبقاتی را می پردازند و برای قبرهای عادی هزینه ای از خانواده آنان دریافت نمی شود.


وی ادامه داد: برای قبرهای طبقاتی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای قبرهایی که طبقاتی نیست مبلغ ۲۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می شود.

جرجانی افزود: مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، کارکنان شهرداری و خانواده شهدا از جمله افرادی هستند که در قطعه شهرداری به صورت رایگان دفن می شوند.

قیمت قبور متعلق به اوقاف ۲۰ برابر قبور شهرداری

رئیس کمیسیون فرهنگی سابق شورای اسلامی شهر گرگان افزود: اوقاف با قیمت های باور نکردنی در حال فروش قبر است و این در حالی است که همین متراژ قبر توسط شهرداری با ۲۷۰ هزار تومان در اختیار شهروندان قرار می گیرد اما توسط اوقاف به چهار تا پنج میلیون تومان می رسد که این قیمت ۲۰ برابر مکان های متعلق به شهرداری است که مستندات آن هم موجود است.

وی افزود: شهرداری در بحث اموات نه تنها درآمدی کسب نمی کند بلکه یارانه هم می دهد، هزینه ای که شهرداری دریافت می کند به اندازه هزینه ای که برای نظافت و ایجاد امکانات در آرامستان انجام می دهد نیست و اوقاف هیچ نقشی در این رابطه ندارد.

به گفته جرجانی مبالغی که توسط اوقاف دریافت می شود بسیار زیاد است و امیدواریم مدیریت جدید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و تغییری در روند آن ایجاد کند.

نارضایتی شهروندان از مبالغ دریافتی توسط اوقاف

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان با بیان اینکه اوقاف باید به کارهای اصلی خود بپردازد، افزود: به امامزاده باید به چشم یک مکان مقدس نگاه کرد، مساله ای که برای شهروندان بسیار مهم است نباید این مکان محلی برای کسب درآمد تبدیل شود چرا که شهروندان از پرداخت مبالغ سنگین برای دفن اموات در نزدیکی امامزاده بسیار ناراضی هستند.


جرجانی افزود: برای ساماندهی بهتر اوضاع امامزاده برنامه ها و جلسات متعددی با اوقاف استان داشته ایم که تا کنون هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن ها از سوی مدیریت قبلی صورت نگرفت و کاملا به موضوعات و خواسته های اعضا شورا و شهرداری بی توجهی شد که امید است مدیریت جدید موضوعات مربوطه را مورد توجه خود قرار داده و از دغدغه شهروندان بکاهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش امامزاده عبدالله گرگان برای دفن اموات فقط تا پایان سال است، تصریح کرد: اکنون باتوجه به اینکه ظرفیت دفن اموات در این آرامستان تکمیل شده است به ناچار طرح قبرهای طبقاتی را تا زمان آماده شدن آرامستان جدید به اجرا در آورده ایم.

قبر نمی فروشیم؛ حق اولویت دفن قبور می گیریم

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان هم با بیان اینکه موقوفات قابل خرید و فروش  نیستند، به خبرنگار مهر گفت: مبلغی که توسط خانواده متوفی برای قبور پرداخت می شود به عنوان حق اولویت دفن قبور است.

حجت الاسلام حسن دارابی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سازمانی دفن اموات در اطراف امامزادگان باید برابر با طرح جامع عمرانی بقاع صورت پذیرد، اظهار کرد: اداره اوقاف به دنبال دفن اموات در نزدیکی حرم نیست و این خانواده متوفی است که به دلیل احترام و یا وصیت متوفی تقاضای دفن میت را در نزدیکی امامزاده دارد.

دارابی قیمت گذاری قبور را یک اهرم برای محدود کردن دفن اموات در محل امامزاده عنوان کرد و گفت: اکنون قسمت های شرقی امامزاده عبدالله گرگان در اختیار شهرداری است و بازماندگان می توانند اموات خود را در آنجا دفن کنند.

آدم ها را با اعمالشان می سنجند نه با مکان دفنشان

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف وامور خیریه استان گلستان گفت: ما اصرار بر دفن اموات در اطراف بقاع متبرکه نداریم بلکه با سیاست های سازمانی سازگاری ندارد هیچ فرقی نمی کند اموات در کجا دفن می شوند چرا که معتقدیم آدم ها را با اعمالشان می سنجند و مکان دفنشان هیچ تاثیری در کارنامه اعمالشان نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم بدون قاعده بر روی قبرها قیمت گذاری کنیم، افزود: ابتدای هر سال طبق ابلاغ سازمانی برای تعیین میزان این حق اولویت دفن، جلسات متعددی با کارشناسان و هیئت امناء امامزاده برگزار و بعد از رای گیری در کمیسیون، قیمت مصوب اعلام و اعمال می شود که دریافت مبلغی خارج از نرخ تعیین شده خلاف محسوب می شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با اشاره به اینکه به دلیل کم اطلاعی مردم از قیمت قبور برخی افراد اقدام به سودجویی و یا شایعه پراکنی می کنند، گفت: درصد بالایی از مبالغی که بابت دفن اموات در محل امامزادگان دریافت می شود، صرف پروژه های عمرانی و برنامه های مذهبی می شود.

امسال قیمت قبور با افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه بوده که متقاضی قبور با افزایش ۲۰ درصدی  بسیار اندک است

دارابی افزود: فضایی که برای دفن اموات انتخاب می شود ۱۳ قسمت است و امسال قیمت این قبور با افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه بوده و متقاضی قبوری که با افزایش ۲۰ درصدی مواجه بوده بسیار اندک است.

به گفته معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان آنچه که ملاک تصمیم گیری قرار می گیرد و می تواند به عنوان اعداد و ارقام ارائه شود تعداد قبور است که در سامانه ثبت می شود.


وی در خصوص افراد بی بضاعت که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند، گفت: طبق دستورالعمل ها اختیاراتی به مدیر و کمیسیون استانی داده شد که در بقاع شاخص با ۱۰ درصد و در بقاع غیر شاخص ۱۵ درصد تخفیف انجام شود که اعمال آن بستگی به نظر کمیسیون و تطابق با دستورالعمل ابلاغی دارد.

دارابی با بیان اینکه قیمت قبور از چهار میلیون تومان شروع می شود، افزود: دلیل مبلغ بالای قبور نزدیک حرم، پایین آمدن تقاضا برای دفن اموات است و در حال حاضر هم دیگر قبری برای فروش و دفن میت در نزدیکی حرم امامزاده عبدالله (ع) گرگان موجود نیست.

وضعیت قیمت‌های قبور مخصوص گرگان نیست و اگر سری به دیگر شهرها و زیارتگاه‌ های استان بزنیم متوجه خواهیم شد که این گرانی فقط مختص مرکز استان نیست.

اگر چه مسئولان مربوطه ادعا می‌کنند، دلیل گرانی قبور پائین آمدن تقاضای دفن است، اما به نظر می رسد این راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از دفن اموات در نزدیکی امازادگان نباشد.

کد خبر 4409461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha